شرایط انبار و سردخانه  مواد غذایی

سردخانه صنعتی

مقدمه:

اولین سرخانه صنعتی که در ایران ساخته شد در بندر انزلی برای شیلات شمال بود.که با اعتبار وزارت صنایع و معادن صورت گرفت.

به دلیل اینکه نمیتوان در همه ی فصل ها نوع خاصی از مواد غذایی را داشته باشیم و یا اینکه به خاطر آب و هوا نمیشود نوعی از مواد غذایی را تولید کرد و … باید فضایی وجود داشته باشد تا آن مواد را نگهداری نمود و در مواقع لازم به مصرف رسانید.. که برای حل این مشکل از سردخانه ها و یخچال ها استفاده میشود.

انبار مواد غذایی:

یکی از کارهایی که انسان باید انجام دهد تامین غذای سالم می باشد. و بنا به دلایل گفته شده نیاز به سردخانه الزامی است . برای اینکه از بروز بیماری جلو گیری شود نیاز به انبار استاندارد است . که شرایط این نوع انبار ها را توضیح خواهیم داد.

سرد خانه هصنعتی

۱.موقعیت انبار:

انبار باید نزدیک محل پخت مواد غذایی باشد تا مواد به صورت روزانه و یا هفتگی از انبار خارج شود و به مصرف برسد.

۲.روشنایی انبار:

انبار باید روشنایی داشته باشد ولی برای نور انبار نباید از نور خورشید استفاده کرد بهترین گزینه برای روشنایی انبار استفاده از لامپ های کم مصرف است .

۳.تهویه انبار:

تویه انبار از موارد مهم است که انبار باید از تهویه مناسب محیط استفاده کند. درجه حرارت انبار نباید بیشتر از ۱۵ درجه باشد. وظیفه ی تهویه هوا این است که مانع از رطوبت زیاد در محیط شود و انباردار هم باید همیشه درجه حرارت را چک کند که بیشتر ۱۵ درجه نشود.

تهویه انبار بایدد حداقل در یک ساعت  ۱۰بار هوای انبار را تعویض کند.

سردخانه صنعتی

۴.ساخت انبار:

انبار برای ساخت سردخانه صنعتی باید دارای شرایط قابل شستشو باشد . یعنی دیوار ها تا دو متر از جنس سرامیک یا کاشی باشد و کف هم از همین ساخته شود. البته سقف هم بی تاثیر نیست و باید با رنگ روغنی روشن ، رنگ شود.

تاثیر سردخانه بر مواد غذایی:

میوه ها و سبزی ها جز مواد غذایی هستند که بیشتر تحت تاثیر شرایطی مانند آب و هوا ، نحوه ی برداشت ، شرایط حمل ونقل و غیره قرار میگیرند. بنابراین برای نگهداری آنها نیاز به سردخانه صنعتی مواد غذایی هست.

برای انتقال مواد غذایی به سرخانه باید تمیز باشند یعنی عاری از خاک و گل و لای . برای نگهداری آنها باید مواد غذایی با وسایل مخصوص بسته بندی شوند. و همچنین مواد غذایی باید کمتر از ۲۴ ساعت در سردخانه به درجه حرارت مناسب برسند تا از فساد آن جلوگیری شود.

سرمازدگی:

یکی از مواردی که در سردخانه مواد غذایی باید کنترل شود ، یخ زدگی مواد غذایی است. به این صورت که دما نباید بیش از حد پایین باشد . باید توجه داشت که هر مواد غذایی در یک دما دچار یخ زدگی میشود مثلا میوه ی استوایی مثل موز به سرما زیاد حساس هستند و یخ زدگی در آن باعث ایجاد سم در میوه میشود.

سردخانه صنعتی

نشانه های سرما زدگی:

نشانه ها در میوه ها متفاوت است .بروز لکه سوخته ( پرتقال) ، لکه قرمز( لیمو ) ، ایجاد بافت کرکی نا مطلوب ( هلو) ، مواردی مانند گود افتادن ، لکه ی قهوه ای شدن ، خشکیدن و پلاسیدن از نشانه های کلی سرما زدگی در میوه هاست.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.